Skip to content

Og så ble det stille om Sara

10. august 2009

Vi har nesten ikke hørt et pip om regjeringserklæringen siden den ble lagt frem 4. juli. Bortsett fra Elin Ørjasæter som syntes det var mye generelt bla, bla og Paul Chaffey som stusset veldig over den noe tilfeldige ordbruken, så har få kommentert og fulgt opp erklæringen fra Saras telt. Det ser ut til at de tre partiene også har lagt Sara til side til fordel for en spissing av egen politikk.

Nå har jeg tatt erklæringen frem igjen og pusset den litt – for liksom å se om det var noe under fernissen som jeg kunne være enig i. Og også for å se om det er noe jeg kan være skikkelig uenig i.
For det jeg egentlig lurte på, var dette: er erklæringen helt tannløs, generell og ”ufarlig”?
Eller er det noe der som skremmer meg litt – som vil bringe landet i en retning jeg synes er feil?

Når jeg leser erklæringen nøye, finner jeg ikke overraskende at jeg er enig i veldig mye av det som står der. Det er masse flotte intensjoner og målsettinger. Problemet er at mye ikke er operasjonalisert – det er når vi kommer til virkemidlene at uenigheten trer frem. Der man har konkretisert noe, skimtes det sosialistiske prosjektet.
Det er sant, det de sier: denne erklæringen vil gi mer av det samme. Mer av det som hemmer norsk næringsliv, hindrer gründere, gjør sykepleiere til toppskattbetalere og hindrer nyskapende skoler.

Sara er lagt til side. Mon tro om det finnes noen journalister som henter den frem igjen i valgkampen? Det er da nok å spørre om….

Her er 10 punkter som får meg til å riste på hodet:

  • Staten skal fortsatt ha et omfattende eierskap
           Er staten en god eier? (Aker Holding)
  • Intensivere kampen mot uønsket deltidsarbeid.
          Hva med alle dem som gjerne vil jobbe deltid?
  • Slå ring om arbeidstakernes rettigheter.
          Ja, det vil vi alle, men betyr det at jeg ikke får lov å jobbe så mye og så fleksibelt som jeg
         
    vil?
  • Sikre en mangfoldig fellesskole
          Ja, jo, betyr det at private skoler får lov å eksistere i fellesskolen? Jeg mistenker nei…
  • Ta hele landet i bruk..
          Betyr det enda mer utflytting av arbeidsplasser? Enda mer overføringer til alt for små
          jordbruk? Bygging av dyre veier  til steder der det nesten ikke bor folk?
  • Nordområdene skal være Norges viktigste strategiske satsingsområde i utenrikspolitikken.
          Virkelig? Viktigste? Og jeg som trodde Europa og USA var viktigst.
  • Et godt helsetilbud over hele landet – uavhengig av lommeboka.
          Altså koste hva det koste vil. Der røk handlingsregelen!
  • Nei til privatisering.
          Ja det er derfor det må koste så mye, da… fordi man ikke skal ha noen korrigering fra de
          som kan vise hvor bra det kan drives!
  • Vi ønsker mer ressurser til politiet, slik at vi kan styrke nærpolitiet og sikre et velfungerende politi over hele landet.
          Kjempeflott! Hmm… hvem ER det som sitter i regjeringen nå, igjen?
  • Fellesskap fremfor kutt i skattene.
          Hva med fellesskap fordi vi har skapt større verdier gjennom kutt i skattene?
No comments yet

Legg igjen en kommentar

