Skip to content

Formuesskatten et problem for oss alle

7. august 2009

I dag ble jeg spurt om jeg snakker for min syke mor når jeg angiper formuesskatten.
Herved kan jeg avkrefte det. Jeg betalte 4000 kroner i formuesskatt i fjor – det tåler jeg. Men grunnen til at jeg betaler det, er problematisk: generasjonsboligen – som også huser mine foreldre – og som jeg bygget i 1986, er etter hvert blitt mye verdt, og likningsverdien er stadig skrevet opp. Det gir meg selvsagt ikke større inntekt, men formuen øker, og dermed skatten.

Formuesskatten må betales selv om man ikke har tjent en krone

Og dette er kjernen i min kritikk: Formuesskatten må betales selv om man ikke har tjent en krone. Og virkningene av formuesskatten er skadelige. Denne skatten bidrar til konkurser. Den reduserer antall arbeidsplasser.

At jeg må betale litt fordi huset mitt er blitt mer verdt, kan jeg altså leve med. Men det er et problem for en del pensjonister. Så kan de jo selvsagt bare selge det store huset som etter hvert er blitt verdifullt og flytte til en mindre leilighet – jo det kan de jo, men det er nå rart med det: har du bodd et helt liv i huset ditt, så er det ikke like greit å bare flytte….

Men hvorfor er Formuesskatten skadelig for bedrifter?
Utgangspunktet er det samme: den må betales selv om bedriften ikke tjener penger, og selv om eieren ikke tar ut lønn.
Men har eieren noen formue da, da?  Ja, fordi alle maskinene og alt utstyret, alle innsatsvarene og emballasjen på lageret, alle driftsmidlene, det som skal til for at bedriften får produsert noe – alt sammen er verdier og dermed formue. Og det beskattes.
Og hvor skal så eierne ta pengene fra til å betale formuesskatten hvis bedriften ikke tjener nok penger til at eierne kan ta ut lønn?
Da har de to muligheter: låne penger for å betale skatten, eller ta ut utbytte dersom det i det hele tatt er mulig.  Det er selvsagt ikke bra: en bedrift som ikke går så godt, bør ikke tappes for kapital. For det øker bedriftens kostnader. Og øker faren for konkurs. Bedriften trenger pengene for å få redusert gjelden sin og som en buffer i dårlige år.

Et spesielt tilfelle er et forholdsvis nytt aksjeselskap, og der ”markedet” har store forventninger til fremtidig inntjening. Det fører til at aksjene fyker i været, og dermed formuen. Hovedeierne som startet og driver bedriften, blir plutselig ”rike” og må enten selge seg ut, eller låne penger for å betale.
Verre er det at de har en tredje mulighet: de kan flytte til Sverige eller Danmark eller… så slipper de formuesskatt, og Norge slipper hele problemet med denne nye bedriften og dens etter hvert mange arbeidsplasser…..

    Formuesskatten:

  • gir vanlige mennesker problemer fordi huset deres er blitt mye verdt
  • oppmuntrer kapitalister til å kjøpe eiendom i stedet for å sette pengene i en bedrift
  • øker bedrifters likviditetsproblemer
  • rammer nye bedrifter med stort potensial
  • rammer bedriftseiere som ikke tjener penger

Vil du lese mer om virkningene? Se Econs rapport 54/02

No comments yet

Legg igjen en kommentar

