Skip to content

Avgift som dreper

3. august 2009

Norske biler er gamle. Bare ett land i Vest-Europa har eldre biler enn oss. Gjennomsnittsalderen i Norge er 10,3 år, mens den i EU er 8,6 år. Alderen ved vraking er gjennomsnittlig nesten 19 år i Norge. Hver fjerde bil er over 16 år gammel.

Alle vet at nyere biler er sikrere enn gamle. Både den passive og aktive sikkerheten i nye biler redder liv. Denne vissheten har vi hatt lenge. Forsikringsselskapet Folksam har forsket på faktiske ulykker i mange år, og har dokumentert at langt færre mennesker blir alvorlig skadd eller drept i nyere biler enn i eldre.

Kristelig Folkeparti hadde for noen år siden ”Ja til livet” som sitt valgslagord. Jeg gjorde den gang Bondevik og Høybråten oppmerksom på at det vel burde bety at man gjorde noe med de avgifter som hindret barnefamilier i å kjøpe nyere og sikrere biler. Men det var nok ikke det slagordet dreiet seg om. Stoltenberg og Halvorsen har heller ikke prioritert liv foran inntektene.

Nå har Høyre satt et ambisiøst og konkret mål for å endre veienes innvirkning på ulykkesdødsfallene. Det er flott. Men det er også på tide at det gjøres noe med den avgiften som gjør det for dyrt for så mange å kjøpe en ny og sikker bil, den avgiften som kanskje mest av alt innvirker på dødstallene.

Kollisjonssikkerhet

Kollisjonssikkerhet - Kilde: Folksam

I 20 år gamle biler er dødsrisikoen ti ganger høyere enn i nye biler, i 10 år gamle biler fem ganger så høy. Samferdsel/TØI skriver at ”i 2004 utgjorde modeller lansert fra og med 2000 28 % av bilparken i Norge, mens bare 9 % av de drepte bilførere og bilpassasjerer satt i slike biler.”

Når skal vi ta konsekvensen av tallene? Dersom vi klarer å redusere utskiftingstakten av norske biler med en tredjedel, dvs. at vrakingsalderen reduseres fra 18-19 til 12-13 år, vil vi realistisk regnet spare 250 -300 liv de første 15 årene, og deretter 50 – 70 liv hvert år i forhold til i dag.

Engangsavgiften (nybilavgiften) innbringer vel 19 mrd. kroner. Den medfører at for eksempel en VW Touran 7-seter (Excl R-edition 1,4 TSI) koster 378 250 mens den burde ha kostet 235 570. Avgiften er altså på hele kroner 141 380, over 37 % av bilprisen.
Er det rart en barnefamilie har problemer med å kjøpe den sikre nye bilen de burde hatt?

Hvor mange milliarder er 50 liv i året verdt?
Hvor lenge tør partiene å la være å gjøre noe med nybilavgiften?

Advertisements
6 kommentarer leave one →
  1. 4. august 2009 03:17

    Jeg har ikke satt meg så godt inn i forholdene rundt nybilavgiften, men jeg vet at de borgerlige partiene Høyre og Fremskrittspartiet forsøkte å få igjennom høyere vrakpant i Stortinget. Vi ble dessverre nedstemt av de rødgrønne partiene, og det til tross for at Senterpartiet har samferdsel som en fanesak.

    • Dag Kjetil Øyna permalink*
      4. august 2009 09:10

      Problemet med engangsavgiften er selvsagt provenyets størrelse – men det bør ikke hindre oss i en gradvis reduksjon sammen med andre tiltak. Dessuten er det mulig å heve bruksavhengige avgifter, f,eks CO2-avgiften for å ta inn deler av provenytapet. Vrakpantforhøyelse ville også være et godt bidrag – men forskerne sier at det kun er en kraftig, midlertidig forhøyelse av vrakpanten som virker.

  2. 4. august 2009 09:36

    Ja, det er nok riktig som du sier, at vrakpanten kun er en kortsiktig løsning. Og staten har nok også budsjettert for ganske store beløp knyttet til engangsavgiften. Bruksavhengige avgifter høres fornuftig ut, så jeg skal bruke litt tid på å sette meg bedre inn i problematikken. Når nye biler i dag skal være så kostbare at man ikke har råd til å være hverken miljøvennlig eller opptatt av sikkerhet, må jo noe være galt et sted. Rimeligere nye biler må jo være samfunnsøkonomisk heldig.

  3. 3. september 2009 15:37

    Flott innlegg som er helt i tråd med NAFs politikk. Jeg kommer til å følge med på bloggen din framover, for dette er inspirerende. Vi har forøvrig både en blogg og vi har begynt å kvitre på Twitter. Så hvis du har lyst til å følge med på NAFs blogg er adressen http://nafnorge.blogspot.com/ og NAF på twitter har adressen http://twitter.com/NAFnorge

  4. 4. oktober 2009 14:08

    Selv om ideen her er fin er det flåsete bruk av statistikk, på grensen til misbruk.

    For det første er statistikken verdiløs om man ikke kontrollerer for andre sterke faktorer som alder på sjåfør, kjønn, alene eller ikke i bilen etc. Det kan godt være at det fra et samfunnsøkonomisk perspektiv lønner seg med en nyere bilpark, men ikke før man først finner effekten den har på ulykker, skader og dødsfall, samt kostnaden det påfører samfunnet med produksjon, frakt og avfallsbehandling.

    Sett opp en statistisk modell med noen flere faktorer, så skal vi se om det er noen reell forskjell, og deretter komme med policyråd.

    • NAFnorge permalink
      5. oktober 2009 14:55

      Det er tre faktorer som avgjør i trafikksikkerhet og det er: Infrastruktur, kjøretøy og fører. Disse faktorene må det jobbes med parallelt.

      For å ta det som har vært diskutert her, så starter jeg med kjøretøyet. Det er ingen tvil om at dagens biler er langt sikrere enn eldre biler. Bilene som selges i dag er utstyrt med både det som kalles aktiv og passiv sikkerhet, og utviklingen går videre i og med at kollisjonstestene til EuroNCAP der NAF er med, stadig strammer inn kravene for å få toppkarakter.

      Infrastruktur må bygges og vedlikeholdes for å minimalisere risikoen for drepte og skadde. Enkle tiltak som fysisk midtdeler, rydding av sideterreng o.l burde vært brukt langt mer på norske veier i tillegg til utbygging av nyere og sikrere veier. Veisystemet må bli tilgivende.

      Også sjåførene kan bli bedre, men det vil alltid være menneskelig å feile. Derfor er både kjøretøyet og infrastrukturen viktig for å minimalisere menneskelige feil.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: